Bodil er “bedstemor” for kursisterne

– og så er hun en af de mange, som gør en forskel for vores kursister uden at få penge for det

Bodil er “bedstemor” for kursisterne

– og så er hun en af de mange, som gør en forskel for vores kursister uden at få penge for det

​af Anna Gudlaugsdottir

Bodil er frivillig i Studiecentret i Kastrup – faktisk bruger hun en rigtig stor del af sin fritid på at snakke med vores kursister og hjælpe dem med at blive bedre til dansk. Hun er her hele tre gange om ugen og kunne ikke tænke sig en hverdag uden.

 – Det er meget dejligt at kende alle de mennesker herude. Jeg er pensionist, og begyndte at komme på VSK som frivillig for 8 år siden. Nu er jeg blevet koordinator for Sprogcaféen, som vi driver på VSK Amager. Sprogcaféen kører mandag og tirsdag eftermiddag, og der hjælper vi f.eks. kursister, der skal træne til mundtlig eksamen.

– Sprogcaféen opstod som resultat af Venligboernes arbejde tilbage i 2015 (Venligboerne var en organisation, som hjalp syriske flygtninge). Venligboerne endte med at gå i opløsning og en del af de mennesker, der var tilknyttet, etablerede så Sprogcafeen her på VSKdansk. Der kom jeg så lidt tilfældigt ind og begyndte at komme her.

-Sprogcaféen får også støtte af Dansk Flygtningehjælp, hvilket betyder rigtig meget for vores arbejde i Sprogcaféen. Vi kan søge penge til projekter og søge støtte til f.eks. fritidskontingent til vores brugere via Dansk Flygtningehjælp. I sommers søgte jeg f.eks. om støtte og fik 15.000 til Tivoli-billetter til vores brugere.

-Hver gang jeg kommer på VSK, sidder der nogen og hilser mig ved navn. Det motiverer mig til at blive ved. Jeg føler virkelig, at jeg hører til. Det er så hyggeligt. Jeg har også fået venner via Sprogcafeen. Det er jo klart, at når man har talt med nogen hver uge i en årrække, så ender man med at blive venner. 

– Jeg nyder også at følge med i kursisternes fremskridt og se, hvordan det går til eksamen. Så er jeg der for at fejre, når det går godt og til at trøste, når det ikke lige går som ventet. Det har f.eks. været en stressende proces for de mange læger og sygeplejersker fra Iran at skulle leve op til et bestemt karakterkrav, hvor de død og pine skulle have 10. Men nu skal de kun have 7 for at komme igennem, og det har været en stor lettelse for de kursister. Der er jeg som en bedstemor for kursisterne, hvor jeg kan noget andet end en lærer, som jo er bundet af testkrav og formaliteter. Det er skønt at opleve, at kursisterne opnår succes med noget, som de har kæmpet rigtig meget med. 

-For nylig oplevede jeg, at en anæstesilæge fra Iran, som havde kæmpet i lang tid for at få et 10-tal, endelig lykkedes med det. Hans kone, som er sygeplejerske, kunne så nyde godt af den nye lov, hvor man “kun” skal have 7. Han er så ved at være færdig med sine eksamener, og hun har fået job som sygeplejerske på et plejehjem, og de er så glade. Det er virkelig en glæde at se.

Den frivillige indsats på sprogcentrene betyder meget. Der bliver løbende skåret ned på timetallet for undervisningen, og det gør det jo ikke nemmere at lære dansk. Hvor skal kursisterne øve sig? Hvis de prøver at tale dansk i supermarkedet, skifter personalet bare til engelsk, og hvad gør man så? Så jeg ser vores indsats som meget vigtig. Og vi frivillige er glade for det! Det er dejligt at kunne hjælpe”, siger Bodil.

VSKdask  siger tusind tak til Bodil og alle de andre frivillige, der lægger deres kræfter og tid i at hjælpe vores kursister med at blive bedre til dansk.